Os Córios: umha chave para compreendermos a nossa “via guerreira”

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Imagem medieval dumha “banda de guerreiros”, herdança dos Córios célticos

A “via guerreira” é um elemento frequentemente citado em muitas tradiçons espirituais e religiosas como exemplo de superaçom e logro de objectivos através da tenacidade, constância e esforço pessoal. Noutros casos toma um aspecto mais literal como forma de auto-controlo, melhora física e disciplina marcial. Mas, existe algum fundamento para isto tudo no caso galaico?

Alguns autores e autoras relacionam os Córios galegos com os Fianna irlandeses, ainda que o conceito na Galiza é mais difuso por ser, precisamente, mais antigo e ter mudado mais no tempo.

Os Córios som relacionados primeiramente com um corpo de elite ou protector dos Coronos (príncipes locais). Som os seus “campeons”, normalmente jovens solteiros entre 14 e 20 anos que teriam, assim, um mecanismo para curtirem-se como guerreiros, actuando no limite da Lei. Em ocasions poderiam actuar como umha espécie de comandos ou grupos peculiares, vivendo fora da comunidade, sempre à espera de ordens. A causa disto, e pola sua indumentária e comportamento (rostos pintados, acçons nocturnas, estratégias de combate originais e confusas), poderiam ter dado lugar a outra série de nomes e legendas, como por exemplo a Sociedade do Urso. À vez, estariam muito ligados à Caça Selvagem, ficando nesta altura totalmente associados à imagem dos Fianna da Irlanda.

O professor André Pena cita na sua tese doutoral (2004):

“… organizados em confrarias ou fianna, quem se acaso durante umha parte do ano actuavam localmente como polícia de fronteiras numha espécie de exército permanente, enquanto que durante outra parte do ano, saindo do seu país e penetrando nas terras dos povos vizinhos (fer tar crich=’um homem trás o território’), tal como os Lusitanos descritos por Diodoro (V, 34, 5), entre outras circunstâncias para vingar as mortes (Crith Gablach 72) e homicídios dos seus compatriotas e camaradas perpetradas polos habitantes doutros territórios, colocavam-se fora da Lei, cometendo roubos nos países inimigos do Túath ao que eles pertenciam, fazendo-se, daquela, com umha dote ou com um pecúlio pessoal que lhe permitira (morgengabe) o acesso a um matrimónio vantajoso.”

Representação medieval dum guerreiro irlandês, membro duma Fianna
Representaçom medieval dum guerreiro irlandês, membro dumha Fianna

Na versom galega estariam dedicados ao Deus Bandua (Ogmios ou Ogma noutras tradiçons), a testemunha dos juramentos, o da “magia dos laços”, o que “ata” tanto para unir a tribo como para imobilizar os inimigos. Na etimologia figura a raiz Band- da que derivaria banditus, ou bandidos/banda/bandeira. É dizer, o grupo de gente que realiza estas acçons, a bandeira que lhes une.

É interessante como este sistema de organizaçom militar há sobreviver como mínimo até a Idade Média, pois era um sistema útil para os poderes locais. De facto, a estrutura sócio-territorial céltica em geral adapta-se mas mantém-se até hoje em dia. A supervivência medieval dos Córios vem refletida nas referências à aula comitis, embora nessa época tinham já perdido o seu significado nom tanto como corpo de elite, mas sim como forma de aprendizagem, de guerreiros e guerreiras dedicadas a umha Deidade em concreto. Contudo, a estrutura fica.

Em relaçom a esse “endurecimento” ou treino como guerreiros, supom-se que o Cório estava associado a duas celebraçons principais: Magusto (Samhain), quando celebrariam com a comunidade para o dia a seguir partirem ao monte e desaparecerem até os Maios (Beltaine), quando poderiam voltar a se reintegrarem depois do inverno fora. É dizer, as mesmas pautas que a Fianna irlandesa, ainda que se desconhece se permaneciam aquartelados nos ráth dos nobres ou nalgum outro lugar.

Milénios de contacto, comércio, intercâmbio entre gentes que na origem conformaram o mesmo Povo nom pode desaparecer na sua totalidade apesar das vicissitudes históricas posteriores. Há, de facto, umha linha de investigaçom permanentemente aberta e sempre frutífera entre a Galécia e a Irlanda.

Talvez, no futuro, a IDG possa abrir uma “via guerreira”, sob auspícios de Bandua e, claro está, de Brigantia (patrona das artes marciais, entre outras cousas) e ainda Reve…

Estas informaçons, embora originais da IDG, foram primeiramente publicadas em espanhol (com permissom) num artigo da amiga Hermandad Druida Dun Ailline.

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